Bispemøtet 1877
I 1877 ble landets biskoper samlet til møte i Christiania. Dette var første gang biskopene i Den norske kirke møttes til et felles rådslag, og en tidlig forløper til det som i dag er et nasjonalt organ i kirken. Jørgen Moe var på dette tidspunktet biskop i Kristiansand stift.
Foran (fra høyre) sitter biskop Jørgen Moe (Kristiansand), kirke- og undervisningsminister Rasmus Tønder Nissen og biskop Halvor Folkestad (Hamar). Bak (fra høyre) står biskop Jakob Sverdrup Smitt (Tromsø), biskop Carl Peter Parelius Essendrop (Kristiania), biskop Peder Hersleb Graah Birkeland (Bjørgvin) og biskop Andreas Grimelund (Nidaros).